» » اصول و مبانی خدمت در حرمهای اهل بیت علیهم السلام

اصول و مبانی خدمت در حرمهای اهل بیت علیهم السلام


بسم الله الرحمن الرحیم گزارشی از اجرای 《کارگاه اصول رفتاری خادم در آیینه خدمت》 به حمد و ثنای الهی و در سایه الطاف حضرت حق و مولایمان حضرت علی بن محمد الباقر علیه السلام کارگاه اصول رفتاری خادم در آیینه خدمت با حضور اکثریت خادمین افتخاری حضرت علی بن محمد الباقر علیهما السلام در دو روز پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در چهار بازه زمانی برگزار گردید. در صبح و عصر پنجشنبه این کارگاه در دانشگاه کاشان و صبح جمعه در دلیجان و عصر جمعه در حرم حضرت علی بن باقر علیه السلام تشکیل شد. در ابتدا جلسه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط یکی از خادمین شروع شد،سپس معاونت خادمین افتخاری آقای علیرضا قاسمی مطالبی را در اهمیت خدمت در بارگاه حضرت علی بن باقر علیه السلام بیان کردند و برگزاری چنین دوره با اهمیتی را توفیق خداوند و لطف حضرت حق و مولاحضرت علی بن باقر علیه السلام دانستند و همچنین از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای پایاب مسئول آموزش خادمین مشهد الرضا علیه السلام که سخنران این دوره هستند بسیار تشکر کردند. سپس جناب آقای محمد خیرخواه مدیر زیارت جهت خیر مقدم نکاتی را بیان کردند، پس از تقدیر و تشکر از خادمین محترم که در دوره شرکت کردند و تشکر از برگزار کنندگان این دوره آموزشی، آموزش را مهمترین حلقه کار دانستند و گفتند آموزش در هر سطحی که بود باید در آن شرکت کرد ، سپس توفیق خدمت در بارگاه حضرت علی ابن باقر علیه السلام را بیان داشتند و با صحبت های احساسی و زیبای خود درباره ارزش خدمت در بارگاه مولا جوّ جلسه را تغییر دادند که مورد توجه خادمین قرار گرفت. کارگاه آموزشی اصول رفتاری خادم در آیینه خدمت در دو قسمت برگزار گردید. ابتدا جناب آقای استاد پایاب با استفاده از پاورپوینت مطالبی را برای خادمین تشریح کردند،ایشان ضمن تقدیر و تشکر از حضور خادمین و دست‌اندرکاران اجرای این کارگاه آموزشی به اهمیت زیارت حضرت باقر علیه السلام پرداختند و بحث خود را ابتدا پیرامون *اصول و مبانی خدمت در حرم های اهل بیت علیه السلام* بیان کردند، سپس با جمله مهم انتخاب شده اید و از مقام بالایی برخوردار هستید در این زمینه به حدیثی اشاره کرده و بیان داشتند 《لطف و مرحمت اهل بیت علیهم السلام به ما از محبت ما با آنها بیشتر است》 ونیز تاکید کردند که ما خادم زائران هستیم نه خادم صاحب این بقعه، سپس لذت خدمت کردن را بیان کردند و اینگونه گفتند که با خدمت خوب به مقام شفاعت می رسیم. مهمترین نکته ای که در این زمینه ایشان تاکید داشتند اینکه *خادمین تلاش کنند خادم تراز شوند* و مهمتر از خادم بودن خادم ماندن است. سپس به آداب خدمت در حرم های اهل بیت علیهم السلام اشاراتی کردند که شامل: ۱.خدمت خالصانه ۲.پرتلاش و کم موونه( کم خرج) ۳. زمینه های خدمت پرتلاش۴. توجه به نظارت اهل بیت علیه السلام در ادامه به اخلاق خدمت در حرم های اهل بیت علیهم السلام پرداختند که شامل:۱. ادب و تواضع۲. عفیف و با حیا ۳.شرح صدر می باشد. سپس به الزامات خدمت در حرم های اهل بیت علیهم السلام که شامل موارد زیر است: ۱.نظم و انضباط ۲. رعایت شئونات ظاهری۳. رعایت حساسیت‌های خدمتی ۴. رعایت دقیق وظایف ۵.صیانت از اموال موقوفه‌ ۶. استفاده نکردن از لباس رسمی خدمت در خارج از زمان و مکان همچنین ایشان در قسمت دوم از بیانات خود آسیب های خدمت در حرم های اهل بیت علیهم را بیان کردندکه شامل:۱. تکبر و فخر فروشی۲. کوتاهی در خدمت به دوستان اهل بیت۳. درشت گویی و رفتار بی ادبانه در محضر اهل بیت علیهم السلام۴.عادی شدن خدمت. سپس چند نکته مهم را تذکر دادند ۱.در مسیر خدمت باید توجه داشت که توجه به رضایت پدر و مادر و خانواده اصل است. ۲. توجه به رضایت زائر ۳. توجه به نگاه زائر ودر پایان به شکرانه خدمت در بارگاه حضرت علی بن باقر علیه السلام بیان داشتند: ۱. همواره باید خود را در محضر خداوند بدانیم و تلاش خود را در جهت خدمت بهتر به کار ببندیم. ۲.با استفاده از کلام امام راحل و رهبر انقلاب برای پیاده‌سازی گفتمان انقلاب کوشش کنیم. ۳. خوشرو باشیم و آراستگی ظاهر و باطن را حفظ کنیم . ۴.زائران عزیز را بندگان خدا بدانیم و خدمت‌گزاری خالصانه را عبادتی ارزشمند و وسیله نزدیکی به خدا تلقی کنیم. ۵. امر به معروف و نهی از منکر را فریضه الهی بدانیم، در حفظ حجاب و تقوای الهی کوشا باشیم . نکته پایانی و مهم *در کلاس حضور حرم و در لحظه های ناب خدمت حواسمان باشد روحمان غایب نباشد.*

 

ارسال نظر
حــــاصل عدد 20 منهای 5 چه میشود؟ ( برای تشخیص ربات از انسان )