آشنایی با معاونت خادمین افتخاری
راهیابی به آستان قدسی و خدمت دربارگاه ملکوتیحضرت علی بن باقر b عنایتی است گرانقدر و لطفی است بیشمار که فقط با توفیق الهی برشانه لیاقت انسانها مینشیند. این همنشینی و این توفیق،سپاسی بیکران میطلبد. خادم حریم ملک پاسبان علوی به شکرانه یافتن این فرصت بینظیرو بهره مندی از حضور درآستانی که آشکارا نشان از بهشت برین دارد، میکوشد تا صورت و سیرت خویش را با تعالیم کریمانه سازگار سازد، پاسدار این قلمرو عشق و ایمان، با آراستگی و پیراستگی، متانت و رأفت، خوشرویی و دلسوزی و خستگی ناپذیرو صبور، آیین عرض ادب به این ساحت کبریایی را به مشتاقان و دلباختگان حضرتش میآموزد و از کوشش بیدریغ خدمترسانی بهزائرین و مجاورین، نه تنها خسته نمی شود که جانی تازه میگیرد و روح عطشناک خویش را با باران اشک عاشقان این بارگاه صفا میبخشد. خدمتگزار این حریم ملکوتی به پیروی از ولی نعمت خویش با گشادهرویی، ادب و دل جوئی، جوابگوی زائرین و مجاورین پرسشگر می باشد. در یک کلام، خادمی که به خدمت دراین جنت رحمت کمر همت میبندد، میکوشد تا کام تشنه شیفتگان را از چشمه سار زلال ولایت اهل بیت b سیراب کند و این ارزشهای سعادت بخش آیین آسمانی را درجان دلباختگان امامت و ولایت تبلور بخشد. حضورپرشوراقشارگوناگون جامعه اعم از پیر و جوان با هرسلیقه و مسلک درجوار بارگاه امام زادگان و پراکندگی وگستردگی بقاع متبرکه درسراسر میهن اسلامیونیزارادت قلبی و عاطفی آحاد ملت ایران،ضرورت اجرای برنامههای هدفمند در راستای خدمت رسانی به زائرین آستان مقدس حضرت علی بن امام محمدالباقر b را نمایان میسازد.
اهمیت نیروی انسانی
نیرویانسانی ازمهمترین منابع سازمانی است که برنامه ریزی، توسعه، بهبود و توانمند سازی آن، کارایی سازمان را افزایش داده و در پیشبرد و تحقق اهداف سازمانی نقش به سزایی دارد. انتخاب، انتصاب و سازماندهی نیروی انسانی در بخش های مختلف، میبایست تابع معیارهایی مناسب و مشخص باشد تا برای تصدی پست های سازمانی، افرادی کاردان و لایق،انتخاب و به کار گمارده شوند.این معیارها در هرجامعه و سازمانی دارای وجوه افتراق و اشتراکی است.درآموزه های دینی اسلام نیز به کارگیری افراد شایسته، پیوسته مورد توجه وتاکید بوده است و سهل انگاری و کوتاهی دراین امر از بزرگ ترین خیانت ها شمرده شده است. در جهان امروز ، کیفیت در ارائه خدمات، از راه اثر بخشی و بهره وری در سازمان ها تحقق می یابد و این امر با تربیت نیروی انسانی کارآمد و موثر به واسطه فعالیتهای آموزشی محقق می شود. از آن جا که مدیریت را علم و هنر اداره انسانها برای استفاده مطلوب از زمان و سرمایه میدانند، لازم است درعرصه گزینش،آموزش و ارزشیابی امورآستان مقدس حضرت علی بنباقرb نیزخادمانی حضور یابند که از ویژگیهای ممتاز کاری و مدیریتی بهرهمند باشند، تا با به کار گیری این کارها و توانمندی ها، اسباب رشد و توسعه همه جانبه خدمات به زائران و در نهایت جلب رضایت آنان فراهم آید .
پیشینه خدمتگزاری:
پیشینه خدمتگزاری درساحت تابناک نایب الامامیین حضرت علی بن محمد الباقر b به سال113 هجری قمری بر میگردد که عده ای از شیعیان فین و چهل حصاران به مدینه النبی رفتند و کمر به خدمت نوباوه امام محمد الباقر b بستند و درمدت سه سال حضور پربرکت آن مجاهدو محدث بزرگ در منطقه، از کاشان و اردهال خدمتگزاری حضرتش را توفیق الهی شمردند.
از گذشته دورخادمینی با عناوین مختلف در این مرکز نور یعنی بارگاه حضرتعلی ابن محمدالباقر b خدمت میکردند. ازمتولی زیارت گرفته تا ناظر و مستوفی و کتابدارو صدرالحفاظ و سرکشیک وسرایدار و کلید دار و روضه خوان و متصدی بنایی و خاذن و موذن و فراش و چراغچی و پرده دار ومیراب و ... هر کدام در این حرم خدمت نموده و آن خدمت را افتخاری بزرگ برای خود دانسته اند در سالهای اخیر با توجه به استقبال مردم ولایی ایران و شناخت شیعیان دیگر در این بارگاه به چشم می خورد که با همت » خادمین افتخاری « کشورها ضرورت وجود مسئولین و عاشقان مولا، این امر میسر گردید. به شکرانه الهی اکنون این بارگاه ملکوتی بالغ بر 1300 خادم افتخاری دارد که هر کدام در گروههای مختلف با عشق به مولا و خدمت به زائرین حضرتش حضور مییابند و خوشبختانه استقبال بسیاری در زمینه خدمت افتخاری در این حرم الهی وجود دارد
شرح اصطلاحات
- معاونت خادمین افتخاری
مجموعهایکه(شاملمدیریتاجراییخادمین،مدیریتاموراداری،مدیریتامورتشریفات،مدیریت امورآموزش، مدیریت امورارزیابی وعملکرد ومدیریت امورجذب وسازماندهی) توسط معاونت خادمین افتخاری و زیر نظر مدیریت آستان مقدس و هئیت امناء آستان مقدس تعیین میشود، فعالیت می کنند.